جواب سوالات باشگاه آگاه – یکشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۵

جواب سوالات باشگاه آگاه – یکشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۵

پاسخ سوال یکشنبه ۲۴ بهمن باشگاه آگاه

عمومی- نرم‌افزار معاملاتی آسا- طراح: عبدالسلام رحیمی

سوال :

کدامیک از موارد زیر در خصوص حجم نمایشی در سفارشات نرم افرارمعاملاتی آنلاین آسا صحیح است؟‌

منبع پاسخ : ‌‌راهنمای نسخه وب نرم افزار معاملات برخط آسا

پاسخ سوال :

گزینه : حجم نمایشی در جدول عرضه و تقاضا برای سایر کابران آنلاین قابل مشاهده است.

.

حجم نمایشی نرم افزار معاملات برخط آسا

ممکن است به دلایلی سرمایه‌گذار اجازه نمایش همه‌ی حجم مورد خرید یا فروش خود را در سامانه معاملاتی ندهد.

در این صورت با وارد نمودن حجم مورد نظر خود در این بخش امکان دیدن تعداد محدودی از سفارش خود را به سایر کاربران می‌دهد. به عنوان مثال سرمایه‌گذار تصمیم دارد تعداد ۴۰۰,۰۰۰ سهم از یک نماد را با قیمت ۱,۰۰۰ ریال خریداری کند. وی در بخش حجم نمایشی تعداد ۱۰۰ سهم را مشخص نموده است. پس از ارسال سفارش آنچه در جدول عرضه و تقاضا برای سایر کاربران آنلاین قابل مشاهده است،

سفارش خرید ۱۰۰ سهم ۱,۰۰۰ریالی از آن نماد است. ۳۹۹,۹۰۰ دیگر برای سایر کاربران غیرقابل مشاهده (Hidden) خواهد بود.

در زمانی که صف خرید یا صف فروش در سامانه معاملاتی وجود دارد، استفاده از حجم نمایشی توصیه نمی‌شود، زیرا سفارش کاربر به اندازه حجم نمایشی (در مثال قبل ۱۰۰ سهم) انجام می‌شود و مابقی آن (۳۹۹,۹۰۰ سهم دیگر) به انتهای صف می‌رود.
با خالی گذاشتن کادر این گزینه، کل حجم درخواستی کاربر، برای سایرین نمایش داده خواهد شد.

حتما بخوانید :  دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۵ – پاسخ مسابقات باشگاه آگاه

.


جواب سوال یکشنبه ۲۴ بهمن باشگاه آگاه

عمومی- تحلیل بنیادی- طراح: سارا احمدی

سوال :

کدام‌یک از گزینه‌های زیر در خصوص تحلیل بنیادی صحیح است؟‌

منبع پاسخ : ‌‌آشنایی با اصول اولیه تحلیل بنیادی

پاسخ سوال :

گزینه : در رویکرد کل به جزء در تحلیل بنیادی، به‌طور کلی ابتدا وضعیت کلی اقتصاد کشور و پس از آن حوزه‌های تخصصی‌تر و صنایع مختلف بررسی شده و در نهایت صورت‌های مالی شرکت ارزیابی می‌شود.

.

رویکردهای موجود در تحلیل بنیادی

در انجام تحلیل بنیادی ۴ مرحله اساسی وجود دارد:

  • بررسی وضعیت کلی اقتصاد کشور
  • بررسی وضعیت صنعت
  • بررسی وضعیت شرکت
  • ارزشگذاری سهام شرکت

نکته: با توجه به اینکه کدام‌یک از مراحل فوق نقطه آغاز تحلیل است، ۲ رویکرد کلی برای آن وجود دارد.

دیدگاه کل به جز در تحلیل بنیادی (از بالا به پایین)

در این رویکرد، تحلیلگر ابتدا به بررسی وضعیت کلی اقتصاد کشور و عوامل کلان تاثیرگذار بر آن (اقتصادی یا غیر اقتصادی) می پردازد.

حتما بخوانید :  تسویه و اعمال قراردادهای اختیار معامله

سپس به سمت تحلیل صنایع و حوزه های تخصصی‌تر سرمایه‌گذاری رفته و عوامل تاثیر گذار بر بازار و صنایع مختلف را بررسی می‌کند. اطلاعات حاصل از این بررسی‌ها  نسبی است و تحلیلگر با توجه به عوامل تاثیرگذار بر صنایع مختلف، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در بخش نهایی تحلیلگر به بررسی وضعیت مالی شرکت‌ها و ریسک سرمایه گذاری در آنها می پردازد.

در این قسمت عوامل درونی و بیرونی که بر عملکرد شرکت، بازار محصول، مدیریت و آیتم‌های موجود در صورت‌های مالی آن تاثیرگذار است، بررسی و با هم مقایسه می‌شوند.
اطلاعات این بخش از تحلیل نیز مقایسه‌ای و نسبی بوده و تحلیلگر وضعیت شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کند. باید توجه داشت شرکت‌های موجود در یک صنعت باید مورد مقایسه قرار گیرند. به عنوان مثال یک شرکت مخابراتی را نمی‌توان با یک شرکت نفتی مقایسه کنیم. در نهایت ارزش واقعی سهام شرکت محاسبه می‌شود.

.

دیدگاه جز به کل در تحلیل بنیادی (پایین به بالا)

در این دیدگاه، تحلیلگر ابتدا فهرستی از شرکت‌های دارای پتانسیل، تهیه کرده و سپس معیارهایی را بررسی می‌کند ؛ نظیر: نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E)، صورت‌ها و نسبت‌های مالی، گزارش حسابرسین، سود تقسیمی، رشد سود و رشد شرکت، نقدینگی شرکت، اخبار و اطلاعات درون شرکتی و ارزش سهام.

حتما بخوانید :  تسویه و اعمال قراردادهای اختیار معامله

شرکتی که صورت‌های مالی منطقی‌تر و شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذای دارد، انتخاب می‌شود.  بعد از انتخاب شرکت، به بررسی وضعیت صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد می‌پردازیم. نر خ رشد صنعت، جایگاه صنعت در اقتصاد کشور، چرخه عمر صنعت،… عواملی هستند که در بررسی وضعیت یک صنعت باید تحلیل شوند.
پس از آنکه صنعت مورد نظر بررسی شد و در صورت صلاح بودن سرمایه‌گذاری در آن، به بررسی در ابعاد وسیع‌تر در بخش اقتصاد کلان کشور می‌پردازیم. در این قسمت با ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر وضعیت کلی اقتصاد را ارزیابی می‌کنیم؛ نظیر: تورم، رکود، نرخ بیکاری، منطقی بودن یا نبودن سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی و….

با توجه به اینکه هدف تحلیلگر چیست، یکی از دیدگاه های موجود را انتخاب می‌کند.

دو نکته که باید مدنظر قرار داد:

  • در هر یک از رویکردهای ذکر شده، اطلاعات مورد بررسی نسبی هستند. یعنی بخش‌های صنعتی با یکدیگر و اطلاعات هر شرکت نسبت به شرکت‌های مشابه دیگر مقایسه می‌شود.
  • شرکت‌هایی را که مقایسه می‌کنیم، باید در یک حوزه صنعتی فعال باشند.

مطالب مرتبط

شما هم در بحث شرکت نمایید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *